tiende verslag - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van reisjenj - WaarBenJij.nu tiende verslag - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van reisjenj - WaarBenJij.nu

tiende verslag

Door: Jorian en Jeroen

21 April 2018 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Zoals in ons vorige verslag geschreven hebben we, helaas, Cambodja achter ons gelaten. Inmiddels zitten we een week in Vietnam en het is hier minstens zo mooi en gaaf als in Cambodja!
Onze reis in Vietnam begon in Ho Chi Minh bij Kim Hotel. Kim Hotel lag in de straat 'bui vien', wat dé backpackersstraat bleek van Ho Chi Minh. Talloze eetgelegenheden, minimartjes en straatverkopers die je van alles aanbieden. Knallende muziek uit sommige clubs, soms zelfs van beide kanten van de straat met verschillende muziek. Alleen er door heen lopen was al een bijzondere ervaring.

De 1e dag in Ho Chi Minh, zijn we naar het Dam Sen waterpark geweest. We kwamen pas redelijk laat aan in Ho Chi Minh, maar hadden afgesproken om vroeg de wekker te zetten, zodat we wat aan onze dag zouden hebben. Ons hotel had een taxi geboekt en na ons ontbijt maakten ook wij ons klaar voor vertrek. En wat een waterpark was dit! Buiten het feit om dat er overal kinderen waren op schoolreisje, was het ontzettend gaaf. Glijbanen vergelijkbaar met die in het grote waterpark in Duinrell in Scheveningen. Onvoorstelbaar. We hebben ons hier een dag erg goed vermaakt.

De 2e dag in Ho Chi Minh zijn we vertrokken naar een appartement ongeveer 9 minuten lopen verderop. We hebben hier voor gekozen, omdat Kim Hotel redelijk duur was in verhouding en omdat we nu een appartement van 60(!!)m2 konden krijgen voor 10,50$ pp pn. Inclusief keuken. Nou, dat was een aanbieding die we niet konden laten liggen.
We waren deze dag nog vrij moe van het zwemmen, dus echt iets doen zat er toen nog niet in. Lekker genieten van het ruime appartement, een bad en zelfgebakken pannekoeken.

De dag erna wilden we graag naar een van de musea die Ho Chi Minh biedt. Op tripadvisor stond het War Remnants Museum, op nummer 1. Het War Remnants Museum is een oorlogsmuseum over de Vietnamoorlog.
De toegangsprijs was, net zoals alles in Vietnam eigenlijk, onzettend laag. Het museum zelf was lastig. Dit museum werd, uiteraard, door een Vietnamees brilletje bekeken. Ontzettend communistisch en erg anti-Amerikaans. Natuurlijk weten wij dat Amerika veel verkeerde dingen heeft gedaan, maar zij waren niet de enige. Dit museum deed dat wel zo lijken. Opzich voor ons wel interessant, omdat wij het op school niet zo door 1 bril leren als hier. Toch wel heftig om een museum zo eenzijdig af te beelden.

De 4e dag in Ho Chi Minh besloten we weer een markt te gaan bezoeken. We hadden de keuze uit 5 en kozen voor de grootste: An Dong Market. Nu zou je denken dat de grootste ook de drukste is, maar niks is minder waar. Sterker nog, wij waren de enige toeristen, maar ook lokale vietnamezen waren bijna nergens te bekennen. We kunnen ons dat ergens wel voorstellen, omdat de gangpaden van deze markt allemaal ontzettend smal liepen en de mensen hier vinden persoonlijke ruimte niet echt nodig. Ze zitten allemaal voor hun kraampje, heel dicht op elkaar, en zelfs als je er langs wilt moet je eerder over hun heen stappen dan dat ze een beetje aan de kant gaan. Gelukkig had je ook bredere paden en was het aanbod in ieder geval erg groot, waardoor we ons prima konden vermaken.

(De koffie is trouwens echt bizar lekker hier! We hadden ons al laten vertellen dat in Vietnam koffie erg belangrijk is, maar dit hadden we niet verwacht. Het maakt niet uit wat je neemt: ijskoffie, café americano, frappucino, espresso, het is allemaal echt heel erg lekker. En niet duur!)

Na de markt maakten we ons op voor de laatste nacht in Ho Chi Minh, want er stond een vliegreis gepland naar Hanoi. Inpakken en wegwezen dus!
Woensdag overdag hebben we eerst wat belangrijke dingen geregeld en zijn vervolgens nog weer even naar de markt geweest. We hadden al uitcheckt en onze zware tassen konden achter blijven bij het hostel. Erg fijn.
's Avonds stond dan de vliegreis op het programma. 20:15 uur zouden we vliegen. Op advies van het reisbureau 2 uur van tevoren aanwezig. Wij moesten nog eten, dus kozen voor 3 uur. De check-in en douane verliep ontzettend snel en soepel, niks vergelijkbaar met hoe dat op andere plekken ging. Misschien kwam het omdat het een binnenlandse vlucht is, wij weten het niet. We waren in ieder geval snel achter de douane. Daar even wat gegeten en toen wachten op het boarden. Echter kwam er vlak voor we zouden moeten boarden, een melding. 1 uur geschatte vertraging. Helaas! Dat was dus nog een uurtje wachten. Gelukkig konden we snel contact opnemen met ons hotel in Hanoi, want zij kwamen ons ophalen van het vliegveld.

Na de vertraging toch het vliegtuig in en een snelle 2 uur ging voorbij. Met de auto van Ho Chi Minh naar Hanoi is pak 'm beet 32 uur rijden. Dit ging dus wel een stukje sneller ;). Het voordeel is nu dat we helemaal in het noorden zitten. We vliegen dus terug naar Nederland (waar we nog steeds absoluut niet aan willen denken!!), vanaf Phnom Penh. Phnom Penh ligt ongeveer ter hoogte van Ho Chi Minh, het is in ieder geval (maar) 6,5 uur met de bus. Als we van Ho Chi Minh naar het noorden waren gereisd, hadden we Hanoi als laatste stop gehad. Dit ligt veel verder van Phnom Penh af, dus we hebben het best slim aangepakt.
En ook Hanoi is prachtig. De politieke hoofdstad biedt zijn charmes. Het lijkt vrij veel op Ho Chi Minh voor ons idee, maar we hebben toch het gevoel dat het hier wat rustiger is. We hebben eerst 2 dagen in Ba Sao hotel gezeten. Dit ligt wat verder van het centrum af, maar is wel een erg mooi hotel. We zijn hier voornamelijk een beetje bijgekomen van de reis nog en proberen wat meer van de stad zelf te zien. We zijn verplaatst naar een hotel in het centrum. Hierdoor is het allemaal wat makkelijker te lopen. Qua loopverkeer is het hier enigszins druk, maar vooral straatjes waar zo nu en dan geen auto's in mogen, maken het erg lastig om op sommige plekken met een taxi te komen.

Vandaag gaan we even kijken hoe we onze laatste weken (ja echt...) gaan inplannen. Welke steden we in Vietnam nog wat langer willen zien en in welkr steden we enkel een tussenstop maken om de reis te breken. Gelukkig hebben we nog eventjes de tijd!

Groetjes uit Vietnam!

• 21 April 2018 - 10:28

Gerrit Laan:

Mooi om het allemaal te lezen. Goede reis en geniet van al het moois. Gods schepping is geweldig zowel de mensen als de naruur!

• 21 April 2018 - 10:37

Hetty Laan:

Fijn dat jullie zo genieten. Nog een fijne tijd samen.

• 21 April 2018 - 12:00

Opa En Oma Bron:

Wat weer een prachtig verhaal. Wij hebben weer genoten van jullie belevenissen! Lieve groet van Opa en Oma Bron.

• 25 April 2018 - 16:52

Klaske:

Leuk om zo mee te lezen.een hele bijzondere reis!