negende verslag - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van reisjenj - WaarBenJij.nu negende verslag - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van reisjenj - WaarBenJij.nu

negende verslag

Door: Jorian en Jeroen

14 April 2018 | Cambodja, Kâmpôt

Het is alweer een week geleden sinds ons laatste verslag, er is dus weer het een en ander te vertellen.

We eindigden ons vorige verslag in Sihanoukville, waarbij Kampot als volgende bestemming op het programma stond. We zouden hier eigenlijk afgelopen zondag naartoe reizen, maar helaas werden we gehinderd door ziekte. Jorian werd het slachtoffer van voedselvergiftiging. Na een vervelende nacht van zaterdag op zondag besloten we samen de reis minimaal 1 dag uit te stellen, om zo Jorian genoeg tijd tot herstel te geven.
Jeroen heeft een nachtje bijgeboekt en het busticket die we in eerste instantie voor zondag geboekt hadden, kon worden verschoven naar maandag. Jorian heeft dus deze dag uitgeziekt (na de nacht ging het al stukken beter), Jeroen heeft een scooter gehuurd en zich daarmee een dagje prima vermaakt.

De volgende dag was alles al veel beter, de reis naar Kampot kon dus doorgaan. 2,5 uur in de bus, dat viel mee. We hadden via booking.com een goedkoop 4-sterren resort gevonden, op nog geen 5 minuten rijden van het centrum. Ons resort zat vrij ver van de weg af, wat optimale rust gaf. Ook hadden we een badkuip en een tv, waar een computer op aangesloten was. De bedden waren verreweg de beste tot nu toe.
De Duitse eigenaar was de reden van een duitse menukaart, met veelal Schnitzel. Dat vonden wij geen probleem. De eigenaar zelf was vrij weinig aanwezig, eigenlijk alleen in de ochtenduren. Voor de rest moesten we het doen met, wederom, erg vriendelijk Cambodjaans personeel.
Ook was er bij het resort een zwembad, wat heerlijk verfrissend was met de hitte.

Ook in Kampot hebben we 2 dagen een scooter gehuurd. Het voordeel hiervan is, is dat je snel van a naar b bent, en niet elke keer gebonden bent aan onderhandelen met tuktuk drivers. Ook is Kampot een rustigere stad, waarbij het berijden van een scooter geen moeilijke opgave is.
En mocht er nou net vlakbij ons resort een mega groot National Park liggen: een grote berg, met een prachtige weg kriskras daar doorheen. Er reed amper verkeer, wat het rijden ontzettend fijn maakte.
Op de berg was namelijk 1 grote jungle. Een prachtige natuur, waarbij bomen er allemaal anders uitzien en waarin het geen seconde stil is.
De 1e dag hebben we dit een beetje verkend, de totale route is ongeveer 40 kilometer, toen we besloten dat we de 2e dag de gehele route wilden doen.
Deze 2e dag was zo ontzettend gaaf. We zijn overdonderd door natuur en uitzicht. We wisten niet waar we moesten kijken en het liefst stopten we om de paar minuten om weer even te genieten. Daarom besloten we stapvoets naar boven te rijden de heenweg, om zo optimaal te kunnen genieten.
Na 5 uur gereren te hebben, keerden we terug. Toch wel vrij moe. We wilden voor het donker was in ieder geval van de berg af zijn, omdat daar geen verlichting was. Thuis nog even een duik genomen en ons klaargemaakt om avond te eten en alvast de tassen ingepakt. We zouden namelijk naar Vietnam gaan...

De reis naar Vietnam was even gepuzzel. We besloten om de reis te breken. We mochten tot de 13e in Cambodja blijven volgens ons visum, dus we hadden nog een dagje de tijd. We kozen ervoor om eerst vanaf Kampot naar Phnom Penh te reizen (3 uur), daar 1 nacht te blijven en de volgende dag vanaf Phnom Penh naar Ho Chi Minh City/Saigon in Vietnam te reizen (geschat op 6,5 uur).

Deze 2e reis vroeg wel wat meer tijd. Het Cambodjaans nieuwjaar is in aantocht, waardoor het overal chaos is. Blijkbaar zorgde dit voor vertraging bij de grens. We kwamen met onze bus eerst aan bij paspoortcontrole. Dit verliep op zich soepel. Vervolgens weer de bus in, waarbij we afgezet werden bij een 'duty-free' winkelcentrum. De busmaatschappij ging met onze paspoorten naar de Vietnamese paspoortcontroles om zo stempels voor ons te halen. Dit zou 15 minuten duren, maar duurde veel langer. Vervolgens weer de bus in en naar de tassencontrole. Hier moest eerst weer het juiste paspoort bij de juiste persoon terechtkomen. Na de tassencontrole, die wel weer redelijk snel verliep, weer de bus in en door naar Ho Chi Minh. Uiteindelijk waren we rond half 9 in Ho Chi Minh, waar we er volgens planning om 7 uur hadden kunnen zijn. Afijn, we waren er.

Ho Chi Minh is weer een geheel andere ervaring. Ondanks dat we niet per se het gevoel hebben dat we echt in een ander land zijn, op de munteenheid na, hebben we wel het gevoel dat we in mini-tokyo zijn. Overal zijn hoge gebouwen, het leeft hier ontzettend en de led-verlichting is niet te missen. Ho Chi Minh is ongeveer 25 keer zo groot als Phnom Penh, we hebben ook geen enkel idee hoe groot het nou écht is. Daar gaan we achter komen de komende dagen.
Vandaag staat, naar horen zeggen, het grootste waterpark van Azië op het programma.

Voor de volgende bestemming zijn we nog even aan het puzzelen. Ondanks dat we er nog niet aan willen denken, moeten we rekening houden met de terugreis. We moeten weer in Phnom Penh terechtkomen, om vanaf daar terug te vliegen. In eerste instantie zou onze reis onderin Vietnam beginnen, in Ho Chi Minh en doorlopen naar boven, met Hanoi als eindbestemming. Echter is het een ommelandse reis vanaf Hanoi naar Ho Chi Minh.
Daarom is de kans vrij groot dat we vanaf Ho Chi Minh vliegen naar Hanoi (ongeveer 30 euro per persoon), en dan vanaf Hanoi naar onder te reizen, en vanaf Ho Chi Minh de bus weer terug te nemen naar Phnom Penh. Over deze ontwikkeling zullen we jullie uiteraard op de hoogte houden.
De foto's worden stukje bij beetje toegevoegd. We hopen zeer binnenkort bij elk verslag foto's te hebben.

• 14 April 2018 - 10:44

Gerrit Laan:

Mooi verslag wat een belevenissen verder. Erg leuk om te lezen ben zeer benieuwd naar de foto’s. Groet opa Laan.

• 14 April 2018 - 13:23

Opa En Oma Bron:

Wat weer een prachtig verhaal met weer veel belevenissen. Lieve groetjes van Opa en Oma Bron.